Omar N
Omar N
The never ending story
Sorry ,bin erst heute nach Hause gekommen(schietwetter auf der Ostsee),hier eine alte neuheit aus der Folketidende vom 23 Januar.
Sprengung nicht noetig da das Schiff kein sicherheits risiko ist .Das Wetter macht es schwer das Schiff zu bergen,man hat jetzt zum 4ten mal die frist fuer die Bergung verlaengert (bis zum 31 Januar) und man wird sie nochmal verlaengern wenn das Wetter nicht besser wird. Die Berger brauchen etwa 5-6 tage gutes wetter um fertig zu werden.Samson liegt jetzt in Århus standby.Wenn das wetter es zulaesst will man erst das Achterschiff in flacheres wasser heben und es leerpumpen ,dann will man das Schiff nach den noch vermissten durchsuchen.Danach soll es auf eine barge gehoben werden und zum abwracken nach Grena geschleppt werden.Danach soll der Rest zum transport in 2 teile geteilt werden .
Zum schluss will man das Gebiet nochmal nach wrackteilen absuchen.
Das war in Stichworten was in der Zeitung stand
Gruesse
Hans
Sorry ,bin erst heute nach Hause gekommen(schietwetter auf der Ostsee),hier eine alte neuheit aus der Folketidende vom 23 Januar.
Sprengung nicht noetig da das Schiff kein sicherheits risiko ist .Das Wetter macht es schwer das Schiff zu bergen,man hat jetzt zum 4ten mal die frist fuer die Bergung verlaengert (bis zum 31 Januar) und man wird sie nochmal verlaengern wenn das Wetter nicht besser wird. Die Berger brauchen etwa 5-6 tage gutes wetter um fertig zu werden.Samson liegt jetzt in Århus standby.Wenn das wetter es zulaesst will man erst das Achterschiff in flacheres wasser heben und es leerpumpen ,dann will man das Schiff nach den noch vermissten durchsuchen.Danach soll es auf eine barge gehoben werden und zum abwracken nach Grena geschleppt werden.Danach soll der Rest zum transport in 2 teile geteilt werden .
Zum schluss will man das Gebiet nochmal nach wrackteilen absuchen.
Das war in Stichworten was in der Zeitung stand
Gruesse
Hans
-
- Mitglied
- Beiträge: 24169
- Registriert: Fr 11. Jan 2008, 12:46
Re: Omar N
Danke, Hans. Wette rbleibt ja püsterig.
Hier der dänische Text, wie er auf maritimedanmark.dk stand:
Dårligt vejr har nu i flere måneder forhindret Dansk Bjergning og Bugsering i at fjerne vraget af coasteren Omer N, der ligger ved Rødsand efter at være kæntret i Femern Bælt den 28. oktober sidste år. Flere omkomne menes stadig at befinde sig i vraget. Myndighederne har for fjerde gang måtte forlænge fristen for at fjerne vraget af Omer N. Arbejdet på bjærgningsstedet har ligget stille siden kort før jul, og det er endnu ikke lykkedes at fjerne nogle af de store dele af skroget. Skibet er blevet kategoriseret som vrag og lovgivningsmæssigt kunne det derfor sprænges væk, hvis det var til stor gene for skibstrafikken. "Det kommer dog ikke på tale i Omer Ns tilfælde", siger Michael Skov fra Farvandsvæsenet. Sprængning bruges kun hvis vraget er til stor gene for den øvrige trafik og bestemt ikke når der formodes stadig at være omkomne i skibet. "Der har længe været utroligt dårlig vejr i området, og bjærgningsselskabet har derfor anmodet om at få forlænget fristen. Den er nu fastsat til 31. januar midnat", siger Michael Skov, som tilføjer at hvis vejret bliver ved at være for dårligt til bjærgning, kan fristen yderligere forlænges. Over Maritime Danmark tilføjer Michael Skov, at Farvandsvæsenet gerne ser, at vraget bliver fjernet så hurtigt som muligt, og at de omkomne bliver bjærget. Men så længe det er vejret der forhindrer bjærgningsoperationen, er der ikke andet at gøre end at afvente bedre vejr. Problemet er, at der skal være flere sammenhængende dage med godt vejr - et såkaldt 'vindue', hvor bjærgningsmandskabet dels kan nå at få deres grej på plads, og dels gennemføre den resterende del af arbejdet med at løfte vragdelene over på en pram. Folkene bag bjærgningen vurderer selv, at der er fem-seks dages arbejde tilbage.
Hier der dänische Text, wie er auf maritimedanmark.dk stand:
Dårligt vejr har nu i flere måneder forhindret Dansk Bjergning og Bugsering i at fjerne vraget af coasteren Omer N, der ligger ved Rødsand efter at være kæntret i Femern Bælt den 28. oktober sidste år. Flere omkomne menes stadig at befinde sig i vraget. Myndighederne har for fjerde gang måtte forlænge fristen for at fjerne vraget af Omer N. Arbejdet på bjærgningsstedet har ligget stille siden kort før jul, og det er endnu ikke lykkedes at fjerne nogle af de store dele af skroget. Skibet er blevet kategoriseret som vrag og lovgivningsmæssigt kunne det derfor sprænges væk, hvis det var til stor gene for skibstrafikken. "Det kommer dog ikke på tale i Omer Ns tilfælde", siger Michael Skov fra Farvandsvæsenet. Sprængning bruges kun hvis vraget er til stor gene for den øvrige trafik og bestemt ikke når der formodes stadig at være omkomne i skibet. "Der har længe været utroligt dårlig vejr i området, og bjærgningsselskabet har derfor anmodet om at få forlænget fristen. Den er nu fastsat til 31. januar midnat", siger Michael Skov, som tilføjer at hvis vejret bliver ved at være for dårligt til bjærgning, kan fristen yderligere forlænges. Over Maritime Danmark tilføjer Michael Skov, at Farvandsvæsenet gerne ser, at vraget bliver fjernet så hurtigt som muligt, og at de omkomne bliver bjærget. Men så længe det er vejret der forhindrer bjærgningsoperationen, er der ikke andet at gøre end at afvente bedre vejr. Problemet er, at der skal være flere sammenhængende dage med godt vejr - et såkaldt 'vindue', hvor bjærgningsmandskabet dels kan nå at få deres grej på plads, og dels gennemføre den resterende del af arbejdet med at løfte vragdelene over på en pram. Folkene bag bjærgningen vurderer selv, at der er fem-seks dages arbejde tilbage.
-
- Mitglied
- Beiträge: 24169
- Registriert: Fr 11. Jan 2008, 12:46
Re: Omar N
Det dårlige vejr betyder, at fristen for, hvornår det sunkne fragtskib Omer N skal hæves fra farvandet syd for Lolland endnu engang er blevet udskudt.
Der kommer til at gå et stykke tid endnu, før fragtskibet Omer N kan hæves fra farvandet syd for Lolland. Skibet sank 28. oktober og tog flere tyrkiske søfolk med sig. Nogle af dem er senere fundet døde, men tre savnes fortsat og formodes at befinde sig inde i vraget. Efter planen skulle skibet hæves senest i går, men den frist er nu igen blevet udskudt på grund af dårligt vejr i området. Nu er deadline flyttet tre uger frem til 22. februar, oplyser TV2 Øst.
- Det er særdeles farligt arbejde, der kræver forholdsvis vindstille vejr i fire-fem dage, hvor det højst må blæse fem-syv meter i sekundet. Og det er der ikke udsigt til lige nu, siger chefen for Farvandsinspektoratet Michael Skov til TV2 Øst. Det er kæmpekranen Samson, som skal løfte Omer N fri af vandet, og den kommer først til Rødbyhavn omkring 7. februar. (http://www.folketidende.dk/apps/pbcs.dl ... /348818075)
Der kommer til at gå et stykke tid endnu, før fragtskibet Omer N kan hæves fra farvandet syd for Lolland. Skibet sank 28. oktober og tog flere tyrkiske søfolk med sig. Nogle af dem er senere fundet døde, men tre savnes fortsat og formodes at befinde sig inde i vraget. Efter planen skulle skibet hæves senest i går, men den frist er nu igen blevet udskudt på grund af dårligt vejr i området. Nu er deadline flyttet tre uger frem til 22. februar, oplyser TV2 Øst.
- Det er særdeles farligt arbejde, der kræver forholdsvis vindstille vejr i fire-fem dage, hvor det højst må blæse fem-syv meter i sekundet. Og det er der ikke udsigt til lige nu, siger chefen for Farvandsinspektoratet Michael Skov til TV2 Øst. Det er kæmpekranen Samson, som skal løfte Omer N fri af vandet, og den kommer først til Rødbyhavn omkring 7. februar. (http://www.folketidende.dk/apps/pbcs.dl ... /348818075)
Re: Omar N
Hallo alle
Hier eine kurze uebersetzung:
Wegen des schlechten wetters ist die frist der Bergung bis zum 22.2 verlaengert worden.Die Wettervoraussage ist im augenblick nicht so das man kurzfristig mit der bergung beginnen kann.Samson kommt am 7.2 nach Roedbyhavn.
Der rest ist eine wiederholung von frueheren artikeln.
--------
Ich habe uebrigens heute nacht den Schlepper Asterix mit Samson auf dem Haken in der Kadettrende getroffen mit destination Szczecin.
schoenen Sonntag noch
Hans
Hier eine kurze uebersetzung:
Wegen des schlechten wetters ist die frist der Bergung bis zum 22.2 verlaengert worden.Die Wettervoraussage ist im augenblick nicht so das man kurzfristig mit der bergung beginnen kann.Samson kommt am 7.2 nach Roedbyhavn.
Der rest ist eine wiederholung von frueheren artikeln.
--------
Ich habe uebrigens heute nacht den Schlepper Asterix mit Samson auf dem Haken in der Kadettrende getroffen mit destination Szczecin.
schoenen Sonntag noch
Hans
-
- Mitglied
- Beiträge: 24169
- Registriert: Fr 11. Jan 2008, 12:46
Re: Omar N
Danke Hans. Ja, ich habe Samson am 1.2. in Kiel-Holtenau durchgehen sehen und noch gedacht, muss ja ein schöner Schlepp gewesen sein bei dem Wetter...
Re: Omar N
Hej alle
Folketindende schreibt heute:
Die bergung von Omar N wird jetzt fort gesetzt. Die wettervorhersage ist gut und Samson wird wohl Sonntag ankommen.Der Direktor von DBB rechnet damit das die Bergung Sonntag abend anfangen wird.Um das wrack zu bergen braucht man 3 Tage mit windstille.Man vermutet das 2oder 3 der vermissten Seeleute noch im wrack sind.Die Wasserleiche die man vor einiger Zeit am Albuen gefunden hat ,ist noch nicht identifiziert da man nach 2 monaten immer noch keine antwort (Zahnabdruck,DNA) aus der Tuerkei hat.Das sagt Soeren Ravn Nielsen von der Polizei (Lolland-Falster).Mann vermutet es koennte der Kapitaen sein.Wenn das Achterschiff gehoben ist ,wird es vor dem weitertransport nach Grenaa, von Tauchern und Polizei durchsucht werden.
Gruesse
Hans
PS.
Heute nacht sind wir auch an die Omar N erinnert worden
Wir haben einen der Bigbagss in die Schrauben bekommen,So da musste ein Taucher her und die Propeller freischneiden
Folketindende schreibt heute:
Die bergung von Omar N wird jetzt fort gesetzt. Die wettervorhersage ist gut und Samson wird wohl Sonntag ankommen.Der Direktor von DBB rechnet damit das die Bergung Sonntag abend anfangen wird.Um das wrack zu bergen braucht man 3 Tage mit windstille.Man vermutet das 2oder 3 der vermissten Seeleute noch im wrack sind.Die Wasserleiche die man vor einiger Zeit am Albuen gefunden hat ,ist noch nicht identifiziert da man nach 2 monaten immer noch keine antwort (Zahnabdruck,DNA) aus der Tuerkei hat.Das sagt Soeren Ravn Nielsen von der Polizei (Lolland-Falster).Mann vermutet es koennte der Kapitaen sein.Wenn das Achterschiff gehoben ist ,wird es vor dem weitertransport nach Grenaa, von Tauchern und Polizei durchsucht werden.
Gruesse
Hans
PS.
Heute nacht sind wir auch an die Omar N erinnert worden
Wir haben einen der Bigbagss in die Schrauben bekommen,So da musste ein Taucher her und die Propeller freischneiden
-
- Mitglied
- Beiträge: 24169
- Registriert: Fr 11. Jan 2008, 12:46
Re: Omar N
Bjærgningen af Omer N's bagende går planmæssigt. Det er meldingen tirsdag eftermiddag fra Hans Nadolny fra Dansk Bjergning og Bugsering. Flydekranen Samson vil hæve Omer N's agterende tirsdag sidst på eftermiddagen, og så skal vraget slæbes ind på lavere vand.
Her vil politi og dykkere så onsdag gå ind i vraget for at lede efter de omkomne tyrkiske søfolk. Det formodes at to-tre omkomne stadig er i en kahyt i vraget.
Omer N blev i december delt i to og forenden blev bjærget. På grund af dårligt vejr er det først nu, at agterenden med de omkomne søfolk kan hæves.
Tidligt onsdag morgen var agterenden af Omer N dog endnu ikke kommet til Rødbyhavn, oplyser Folketidendes reporter på stedet.
http://www.folketidende.dk/apps/pbcs.dl ... /796313626
Her vil politi og dykkere så onsdag gå ind i vraget for at lede efter de omkomne tyrkiske søfolk. Det formodes at to-tre omkomne stadig er i en kahyt i vraget.
Omer N blev i december delt i to og forenden blev bjærget. På grund af dårligt vejr er det først nu, at agterenden med de omkomne søfolk kan hæves.
Tidligt onsdag morgen var agterenden af Omer N dog endnu ikke kommet til Rødbyhavn, oplyser Folketidendes reporter på stedet.
http://www.folketidende.dk/apps/pbcs.dl ... /796313626
-
- Mitglied
- Beiträge: 24169
- Registriert: Fr 11. Jan 2008, 12:46
Re: Omar N
Am 13.2. wurde nach Berichten von folketidende das Achterschiff der slowakischen „Omer N“ auf dem Rotsand vor Lolland von dem Schwimmkran „Samson“ angehoben und in flacheres Wasser transportiert. Taucher und Polizei drangen in den Torso vor und fanden nahe eines Niedergangs im Maschinenraum eine Leiche, die nun identifiziert werden soll. Die Durchsuchung wurde später gestoppt, weil ein gründliches Vorgehen erst möglich ist, wenn Öl und Wasser aus den Räumen beseitigt sind. In den Mannschaftsunterkünften und dem Ruderhaus wurde bei der ersten Beschau kein weiteres Opfer gefunden. Das Wrack soll nun nach Grenå verbracht werden, wo es nach einer gründlichen Untersuchung verschrottet wird.
Aktuelle Fotos der Bergung:
http://tv2east.dk/article?id=27651
http://www.tv2east.dk/article.php?id=27473
Aktuelle Fotos der Bergung:
http://tv2east.dk/article?id=27651
http://www.tv2east.dk/article.php?id=27473
-
- Mitglied
- Beiträge: 24169
- Registriert: Fr 11. Jan 2008, 12:46
Re: Omar N
Offenbar verliert die "Omer N" Ladung:
Der er ingen som har ansvar for vraggods fra Omer N, som generer og er til fare for skibstrafikken. Der er ingen, der er ansvarlige for at fiske vragstumper op efter forliset af Omer n ud for Lollandskyst. Kæmpe bigbag sække, som indeholdt gødning da skibet forliste, flyder rundt i Østersøen og generer skibstrafikken.
- Mindst tre skibe har fået en af de store bigbags med kunstgødning i skruen. Det er farligt, for skibene kan dermed ikke manøvrere, siger Michael Skov, chef for Farvandsinspektoratet. - Men ansvaret for vraggodset er noget diffus, siger Michael Skov. Vraggods som flyder rundt er der ingen, som har et egentligt ansvar for. I forbindelse med bjærgning af skibet bliver der naturligvis samlet de dele op, som umiddelbart ligger i nærheden. Men vragdele og for Omer Ns vedkommende de mange gødningssække kan flyde lang omkring.
- Forhåbentlig driver mange af sækkene ind til kysten, hvor de kan samles op. Håbløs forældet lov Hvis nogen med vilje dumper noget i havet træder miljølovgivningen i kraft og der skal ryddes op. Men når der tale om et uheld er der ikke rigtig nogen lovhjemmel, som pålægger nogen at rydde op. Den lovgivning som fragtskibene hører under er tilbage fra 1895, hvor man sejlede på en hel anden måde med en hel anden type skibe og gods. Lovgivningen er absolut ikke tidssvarende siger Michael Skov.
I sidste uge blev vragdelene fra skibet løftet ind på lavere vand, men kunne ikke bjærges. Uvist hvornår vrag bjærges På fredag er der sat deadline fra farvandsdirektoratet med hensyn til at få vraget fjernet. En deadline som sikkert endnu engang må udsættes. Omer N den 28. oktober sidste år. Tre af de 11 besætningsmedlemmer blev reddet i land. Fem er fundet druknet, mens tre fortsat savnes. Et af besætningsmedlemmerne blev dog fundet i maskinrummet i fredags, da den ene del af skibet blev løftet op. Den store kran Samson fra Dansk bjergning og Bugsering kunne dog ikke bjærge Omer N, men skibsdelen blev løftet ind på lavere vand tættere på kysten, hvor de to andre dele af skibet også ligger.
(Quelle: folketidende.dk)
Der er ingen som har ansvar for vraggods fra Omer N, som generer og er til fare for skibstrafikken. Der er ingen, der er ansvarlige for at fiske vragstumper op efter forliset af Omer n ud for Lollandskyst. Kæmpe bigbag sække, som indeholdt gødning da skibet forliste, flyder rundt i Østersøen og generer skibstrafikken.
- Mindst tre skibe har fået en af de store bigbags med kunstgødning i skruen. Det er farligt, for skibene kan dermed ikke manøvrere, siger Michael Skov, chef for Farvandsinspektoratet. - Men ansvaret for vraggodset er noget diffus, siger Michael Skov. Vraggods som flyder rundt er der ingen, som har et egentligt ansvar for. I forbindelse med bjærgning af skibet bliver der naturligvis samlet de dele op, som umiddelbart ligger i nærheden. Men vragdele og for Omer Ns vedkommende de mange gødningssække kan flyde lang omkring.
- Forhåbentlig driver mange af sækkene ind til kysten, hvor de kan samles op. Håbløs forældet lov Hvis nogen med vilje dumper noget i havet træder miljølovgivningen i kraft og der skal ryddes op. Men når der tale om et uheld er der ikke rigtig nogen lovhjemmel, som pålægger nogen at rydde op. Den lovgivning som fragtskibene hører under er tilbage fra 1895, hvor man sejlede på en hel anden måde med en hel anden type skibe og gods. Lovgivningen er absolut ikke tidssvarende siger Michael Skov.
I sidste uge blev vragdelene fra skibet løftet ind på lavere vand, men kunne ikke bjærges. Uvist hvornår vrag bjærges På fredag er der sat deadline fra farvandsdirektoratet med hensyn til at få vraget fjernet. En deadline som sikkert endnu engang må udsættes. Omer N den 28. oktober sidste år. Tre af de 11 besætningsmedlemmer blev reddet i land. Fem er fundet druknet, mens tre fortsat savnes. Et af besætningsmedlemmerne blev dog fundet i maskinrummet i fredags, da den ene del af skibet blev løftet op. Den store kran Samson fra Dansk bjergning og Bugsering kunne dog ikke bjærge Omer N, men skibsdelen blev løftet ind på lavere vand tættere på kysten, hvor de to andre dele af skibet også ligger.
(Quelle: folketidende.dk)