Auflieger: Nach der Finanzmarkt- die Schifffahrtskrise!
Re: Auflieger: Nach der Finanzmarkt- die Schifffahrtskrise!
Die Probleme der Schifffahrtsbranche sind sinkende Nachfrage und die großen Neubauzahlen (großer) Containerschiffe und Tanker. Das ist wahrlich nicht mit der Immobilienblase zu vergleichen und in meinen Augen falsch, es überhaupt "Blase" zu nennen. Den Spekulationen auf dem Immobiienmarkt steht in der Schifffahrt "lediglich" ein konjunkturbedingter Verfall der Charterraten gegenüber.
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Re: Auflieger: Nach der Finanzmarkt- die Schifffahrtskrise!
So? Das war also keine Spekulation auf steigende Raten oder auf höhere Verkaufspreise der Neubauoptionen? Sicher war es das und damit eine geradezu klassische Blase nach dem schon seit Jahrhunderten bekannten Prinzip des Schweinezyklus. Aber die Gier war nun mal größer, nur werden leider wieder einmal die Falschen die Folgen zu tragen haben. Wie immer, wenn der ökonomische Verstand nicht über das Scheckbuch hinausreicht.
Jochen
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Re: Auflieger: Nach der Finanzmarkt- die Schifffahrtskrise!
Guten Morgen,
hier ein Atikel zur derzeitigen Situation bei den Banken.
Deusche Banken in Seenot.
http://www.format.at/articles/1310/936/ ... iffsmisere
Wenn das so tztreffend ist, dann wird es in der Schiffahrt noch große Veränderungen geben.
hier ein Atikel zur derzeitigen Situation bei den Banken.
Deusche Banken in Seenot.
http://www.format.at/articles/1310/936/ ... iffsmisere
Wenn das so tztreffend ist, dann wird es in der Schiffahrt noch große Veränderungen geben.
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Re: Auflieger: Nach der Finanzmarkt- die Schifffahrtskrise!
Moin!
Die „Jacky Rickmers“, die „MS Hellespont Trader“ oder die „MS Maximilian Schulte“ – allein seit Mitte November 2012 haben zwei Dutzend Schiffe beim Amtsgericht Bremen Insolvenz angemeldet. Die Bremer Redaktion der Berliner "taz" schreibt dazu:
https://www.taz.de/Schiffsbeteiligungen/!112570/
mfg Peter Hartung
Die „Jacky Rickmers“, die „MS Hellespont Trader“ oder die „MS Maximilian Schulte“ – allein seit Mitte November 2012 haben zwei Dutzend Schiffe beim Amtsgericht Bremen Insolvenz angemeldet. Die Bremer Redaktion der Berliner "taz" schreibt dazu:
https://www.taz.de/Schiffsbeteiligungen/!112570/
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Re: Auflieger: Nach der Finanzmarkt- die Schifffahrtskrise!
Die NYT schreibt Folgendes:
http://dealbook.nytimes.com/2013/03/22/ ... -banks/?hpCargo Ship Losses Weigh on European Banks
...
As European leaders agonize about how to rescue Cyprus banks, the formerly obscure world of ship finance is a reminder of how much cleanup still lies ahead for the region’s banks. The growing fear is that some lenders, almost all of them in Europe, have yet to confront the scale of potential losses from an estimated $350 billion in loans made to the shipping industry.
“Many banks are still shackled by the leftover effects of the crisis,” Christine Lagarde, the managing director of the International Monetary Fund, told an audience in Frankfurt this week, without identifying any specific assets. “This is the weak link in the chain of recovery.” She urged banks to take a harder look at their problem loans.
Whether the risk from shipping loans is serious enough to put another torpedo into the euro zone financial system is hard to say because of a glaring lack of detailed information about banks’ portfolios of shipping loans.
Andreas R. Dombret, a member of the executive board of the German Bundesbank who is responsible for monitoring financial stability, said he thought the shipping crisis, while serious, did not pose a broad threat to the euro zone. “It’s not a concern for the stability of the financial system,” he said in an interview. “It’s not systemic.”
But he and other bank overseers are stepping up pressure on financial institutions to address their problems. Shipping is “a substantial regional and sectoral risk in the banking industry,” Mr. Dombret warned at an industry gathering in Hamburg last month. It was one of the few times a bank overseer of his stature had expressed concern about the shipping problem.
Under pressure from regulators, local governments that own most of HSH Nordbank in Hamburg said on Tuesday that they would raise their guarantees for the bank to 10 billion euros ($13 billion), from 7 billion euros ($9 billion). Though only a midsize bank, HSH is the biggest lender to the shipping industry, with more than $39 billion in outstanding loans. The announcement, by the City of Hamburg and State of Schleswig-Holstein, amounted to an admission that losses from shipping were greater than earlier estimates.
The water off Elefsina in Greece is a popular anchoring spot for idle ships. Some fleet operators have already declared bankruptcy.
...
Investment funds that specialize in buying distressed debt have been wary about putting money into ships. That makes it hard for banks to unload unwanted shipping assets.
“Every hedge fund in the world is trolling Europe, but they are bidding on a small percentage of relatively good assets,” said Jacob Lyons, managing director of CR Investment Management in London.
Mr. Dombret of the Bundesbank pointed out that the banks that had made the most loans to the shipping industry were in nations like Germany or the Scandinavian countries whose governments had the least debt and were best able to cope with a banking crisis.
Mr. Dombret did not single out individual banks, but German banks like HSH Nordbank and Commerzbank in Frankfurt were among the top shipping lenders because German tax breaks favored ship finance. German banks’ exposure to shipping has been estimated at about $129 billion, more than double the value of their holdings of government debt from Greece, Ireland, Italy, Portugal and Spain. Aside from German banks, the DNB Group in Norway and Nordea in Sweden are big players in ship finance, as are Lloyds Banking Group and the Royal Bank of Scotland in Britain.
It does not necessarily follow that these banks will face losses on their shipping portfolios. Some of the savviest lenders probably still make money, or at least have made an honest appraisal of the value of their portfolios and set aside enough money to cover possible losses.
“We are very happy with our shipping business,” said Rodney Alfven, head of investor relations at Nordea. The bank, which is listed in Stockholm, increased the amount of money it set aside for potential bad loans in shipping to $81 million in the final three months of 2013 from $70 million the previous quarter. Over all, Nordea, the largest Swedish bank, has consistently made a profit from its shipping business, Mr. Alfven said. Shipping loans account for only 2 percent of Nordea’s lending, the bank said.
The sorry state of global shipping stems from a shipbuilding boom that peaked in 2008, just before the global financial crisis, and created a glut in cargo capacity. Rates for nonliquid cargo are half or less of the level needed for shipowners to break even, according an estimate by the consultant KPMG. That means that ships are doubly damaged. They do not earn enough to cover interest on their debt, nor can they be sold for the value of the loan.
Nordea has told investors it expects shipping to begin to recover in 2014, as the world economy rebounds. But others are more skeptical.
“By any kind of measure, this is a deeper and more difficult downturn than we’ve had in the last decade or two,” said Mr. Tsevdos of CR Investment.
Except for some specialized categories of ship, like liquid-natural-gas carriers, he said, “I don’t think there is a lot of indication for a lot of sectors that rates are going to turn around soon.”
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Re: Auflieger: Nach der Finanzmarkt- die Schifffahrtskrise!
Für Otto - Normalverbraucher wurde sie weggeredet und nun liebes Volk kommt eine neue Krise... So ist das heute, man wird einfach verarscht. Wie beim Energiesparen, dafür wird die Energie eben teuerer, die Großkonzerne wissen schon wie man die Zahlen hält...
Natürlich war die Krise nicht weg, aber ich denke mit muss die Schifffahrt bestimmt noch bis Ende 2014 mitleben. Es sind eben hausgemachte Probleme, wenn man Schiffe bauen lässt als ob es kein Morgen gibt und die Banken sogar das Eigenkapital für die Finanzierung vorschießen... Ein Teufelskreis
Natürlich war die Krise nicht weg, aber ich denke mit muss die Schifffahrt bestimmt noch bis Ende 2014 mitleben. Es sind eben hausgemachte Probleme, wenn man Schiffe bauen lässt als ob es kein Morgen gibt und die Banken sogar das Eigenkapital für die Finanzierung vorschießen... Ein Teufelskreis

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Re: Auflieger: Nach der Finanzmarkt- die Schifffahrtskrise!

Laid up pictured out of the car driving 100km/h over the Brienenoord Bridge / Rotterdam.
Some more pictures of laid up Buss ships and others on this http://www.shipspotters.nl/viewtopic.ph ... &start=260 link.
Huug
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Re: Auflieger: Nach der Finanzmarkt- die Schifffahrtskrise!
Bei den Buss-Aufliegern handelt es sich übrigens um die Uppland, Haelsingland, Kurland, Medartic, Medaldan und die Skarpoe, die vor einigen Monaten noch in Papenburg aufgelegt war.Huug hat geschrieben:
Laid up pictured out of the car driving 100km/h over the Brienenoord Bridge / Rotterdam.
Some more pictures of laid up Buss ships and others on this http://www.shipspotters.nl/viewtopic.ph ... &start=260 link.
Huug
Gruß,
Maurice

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